Šonedēļ uzņēmuma “Trimble” pārstāvis Latvijā SIA “Geostar” organizēja ikgadējo “Trimble Express” konferenci, kurā šoreiz iepazīstināja ar veseliem četriem jauniem Trimble instrumentiem tirgū – bezpilota aerofotografēšanas lidmašīnu Trimble Gatewing X 100, jauno GNSS sistēmu Trimble R10, 3-dimensiju lāzerskeneri Trimble TX5 un iekārtu pazemes inženierkomunikāciju automātiskai uzmērīšanai – SPAR 300.
Mērniekiem sava bezpilota lidmašīna – “Trimble Gatewing X-100”
Ja līdz šim par bezpilota lidmašīnām (“unmanned aerial vehicle”) vairāk dzirdēts militārā resora jomā, spiegošanas sakarā, tad izrādās, ka tagad bezpilota lidaparāts tiek izmantots arī mērniecības un kartogrāfijas nozarēs. Gatewing X-100 ir kompānijas Gatewing radīta mini lidmašīna (saskatot produkta potenciālu, Trimble kompāniju pārpirkuši), kas paredzēta vidēji lielu, kā arī grūti pieejamu platību fotografēšanai/uzmērīšanai. Kā konferencē minēja GeoStar pārstāvis Atis Vallis – ar šo lidaparātu nevarēs uzmērīt Kurzemi, un nebūs ekonomiskas jēgas to izmantot arī nelielu pļavu uzmērīšanai, taču par lidmašīnas noderīgumu vidēja izmēra platību uzmērīšanā liecina šādi skaitļi – 1,5 kvadrātkilometrus ar 5 cm precizitāti tā uzmēra 40 minūšu laikā. Aparāts ir neliels, sver tikai 2 kilogramus un sagatavot to lidojumam, Google 3D kartē ievadot lidojuma areālu, kā arī pacelšanās un nolaišanās vietu koordinātas, esot iespējams 10 minūšu laikā.
Tomēr ne viss ir tik rožaini, kā pirmajā brīdī šķiet. Lai gan lidmašīna ir spējīga pacelties gan diezgan spēcīgā vējā (līdz 17 metriem sekundē) un arī mitrā laikā – lietū vai miglā, tomēr uzņemto attēlu lietderība šādos laika apstākļos ir apšaubāma, savukārt Latvijas klimatiskie apstākļi, kā zināms, nav tie pateicīgākie. Otrkārt, lidmašīnas putuplasta korpuss ir pakļauts diezgan ātras nolietošanās riskam nosēšanās manevra dēļ (nosēšanās notiek, lidmašīnai spirālveidīgi planējot un tādējādi pakāpeniski piezemējoties) – standartā viens korpuss esot paredzēts 30-50 lidojumiem (komplektā gan iekļauti divi korpusi). Treškārt, uzņemto datu izšķirtspēja nederēs 1:500 mēroga topogrāfijām, turklāt auditorijā izskanēja neatspēkotas šaubas, vai šos datus vispār akceptēs oficiālās institūcijas, datu uzturētāji. Pasaulē patlaban vidēji mēnesī tiekot reģistrēti ap 700 Gatewing X-100 lidojumu (pavasarī šis skaits bija ap 400), kas, globālā mērogā raugoties, nepavisam nešķiet daudz. Tātad, produkts vēl tikai pamazām ieņem savu vietu tirgū.
GNSS sistēma “Trimble R10” – novatorisko tehnoloģiju monstrs
Jaunais Trimble GNSS uztvērējs R10 tiek pozicionēts kā kompānijas pirmā GNSS sistēma, kas pārsniedzot GNSS produktivitātes robežas. Tajā iekļauti vairāki novatoriski tehnoloģiski risinājumi, daži no tiem nudien visai pārsteidzoši. Piemēram, Trimble xFill tehnoloģija R10 ļaujot īslaicīgi turpināt mērīšanu arī tad, ja pazūd bāzes stacijas signāls – R10 turpina saņemt datus no OmniSTAR satelītiem (šī iespēja gan pieejama ir tikai Trimble VRS datu korekciju tīklu abonentiem). Tiesa gan, jāņem vērā, ka ar katru “offlaina” minūti precizitāte pasliktinās par 1 cm horizontālajā, bet par 2 cm – vertikālajā, tāpēc ilgāk par 5 minūtēm šo iespēju izmantot nevar. Cita inovatīva R10 īpašība ir tā HD-GNSS algoritms, kas aizstāj iepriekšējo fixed/float precizitātes kontroles metodiku. Vienkārši sakot, tas nozīmē to, ka instruments vairs nav jāinicializē pirms mērīšanas uzsākšanas, kā arī daudz precīzāk tiek noteiktas kļūdas. Tāpat precizitātes kontrolei noder Trimble SurePoint tehnoloģija un eBubble – elektroniskais līmeņrādis, kas reģistrē štoka vertikālo stāvokli, ļaujot izdarīt precīzus mērījumus tikai no šī stāvokļa. Savukārt Trimble 360 tehnoloģija ļauj instrumentam uztvert gan esošos, gan nākotnē plānotos globālos GNSS tīklus – no GPS un GLONASS līdz COMPASS un GALILEO. Jāsaka, kā ir – trešdienas seminārā par Trimble R10 no publikas neizskanēja neviens neatbildēts skeptisks jautājums un arī internetā patlaban nav atrodama faktiski nekāda kritika par šo ierīci. Vai tas nozīmē, ka lietotāji vēl to nav paspējuši apgūt (Trimble pasauli iepazīstināja ar R10 tikai oktobra sākumā) un nepilnības vēl atklāsies, vai arī to, ka R10 patiešām ir gandrīz vai ideāls GNSS uztvērējs – laiks rādīs.
“SPAR 300” – ierīce, kas sper pirmos soļus inovatīvā tehnoloģijā apakšzemes komunikāciju uzmērīšanā
Trešā “Trimble Express” konferencē prezentētā ierīce bija “Spar 300” – iekārta pazemes inženierkomunikāciju uzmērīšanai, kas solās atrisināt dažas no plašāk izplatītajām problēmām šajā mērniecības sfērā. Piemēram, Spar 300 ļauj uzmērīt inženierkomunikāciju, neatrodoties tieši virs tās (tas ir īpaši noderīgi vietās, kur komunikācijas atrodas zem dzīvas satiksmes ielām) – ar vienu antenu mērnieks var atrasties 3 metru, bet, izmantojot divas antenas – pat 15 metru attālumā no uzmērāmās inženierkomunikācijas. Tātad, mērnieks var staigāt pa ielas malu, uzmērot inženierkomunikāciju, kas stiepjas zem ielas vidusdaļas. Tas notiek, izmantojot īpašu signāla ģeneratoru, ar ko sākumā tiek inducēts signāls uzmērāmajai komunikācijai un tālāk mērnieks šo signālu izseko. Skaidrs, ka līdz pilnībai šai jaunajai tehnoloģijai vēl tāls ceļš ejams – jo, kā atzina Trimble pārstāvis Māris Knoks, tā neizslēdz gadījumus, kad inducētais signāls apakšzemes komunikāciju mudžeklī var “nomaldīties” un no īstā uzmērāmā pāriet uz paralēli esošu kabeli vai cauruli, īpaši tādos gadījumos, ja īstais uzmērāmais kabelis (caurule, utt) ievirzās dziļāk pazemē, bet paralēlais paliek tuvāk zemes virspusei. Šo risku gan samazina mazākas darba frekvences izmantošana (iekārtas darba frekvenču diapazons ir no 20 Hz līdz 10 kHz), taču līdz ar to samazinās arī iespējamais attālums, kādā mērnieks var atrasties no uzmērāmā objekta (t.i., tie vairs nebūs maksimāli garantētie 3 metri ar vienu antenu). Tāpat ar Spar 300 nav iespējams uzmērīt arī optiskos kabeļus, strāvas kabeļus, kuros nav sprieguma, pamestas caurules, garus un lineārus metāla objektus, u.c.
“Trimble TX5” – lāzerskeneris ar “Faro” sirdi un “Trimble” smadzenēm
Par ceturto “Trimble Express” konferencē prezentēto ierīci daudz jauna, nav ko rakstīt, jo pamatā ar šo skeneri Mernieks.lv jau iepazīstināja šāgada sākumā, rakstā par Faro Focus 3D. Trimble TX5 ir tieši tā pati “hardware” jeb mehāniskā iekārta un tās raksturlielumi, jo Trimble šo tehnoloģiju pārpirkuši no Faro. Savukārt Trimble pienesums ir savas “software” jeb programmatūras ielikšana, kas ļaujot lietotājam visus procesus maksimāli automatizēt, apvienot un tādējādi padarīt ērtākus un vienkāršākus.
Ikars Kubliņš, Mernieks.lv
Atbildēt