Vai Metrum reklāma maldina patērētājus? (PAPILDINĀTS)

Pēdējās dienās medijos parādījušās Metrum reklāmas, kurās uzņēmums ar saukļiem „Nāc pie īstajiem mērniekiem!” un „Mērām par 9,90 Ls*” piedāvā savus pakalpojumus par it kā ļoti izdevīgām cenām. Tomēr pēc sīkākas iepazīšanās ar akcijas noteikumiem vēlme sist plaukstas un lekt gaisā no prieka nez kāpēc pāriet. Metrum reklāmas „zemūdens akmeņi” slēpjas tās sauklim pievienotajā zvaigznītē.

Viltīgā zvaigznīte

Izpētot akcijas noteikumus, atklājas, ka aiz piedāvātajām cenām slēpjas daudz dažādu papildnosacījumu. Pirmkārt, „interesanti” ir pasūtījumu izpildes termiņi – robežu un topogrāfiskajai uzmērīšanai, būvasu nospraušanai, izpilduzmērījumiem un zemes ierīcības projektu izstrādei garantētais izpildes laiks stiepjas pusotra gada garumā – līdz 2011. gada 30. oktobrim. Nav saprotams, uz ko Metrum cer, piedāvājot šādus izpildes termiņus – vai uz to, ka parakstot līgumu, tos vienkārši nepamanīs? Jo būvniekiem izpilduzmērījumus un būvasu nospraušanu nevajag pēc gada vai pusotra, bet gan uzreiz, tas pats sakāms par topogrāfisko uzmērīšanu, kuru pasūta pārsvarā projektēšanas vajadzībām. Savukārt detālplānojumu izstrāde akcijas noteikumos tiek solīta paveikt tikai līdz 2012. gada beigām, vienīgi nekustamā īpašuma vērtēšanai un renovācijas pieteikumu sagatavošanai minētie termiņi ir attiecīgi šāgada 31. un 1. maijs. Otrkārt, Rīgā un citās pilsētās daudziem no piedāvātajiem pakalpojumiem tiek piemēroti sadārdzinoši cenas koeficienti, Rīgā šis koeficients ir 1,5, kas nozīmē, ka faktiski pakalpojums ir pusotru reizi dārgāks nekā reklāmas sauklī solīts. Treškārt, piedāvātajiem akcijas pakalpojumiem noteikti dažādi ierobežojumi, parasti pēc to apjoma (piemēram, zemes vienības robežu uzmērīšanai un plānu sagatavošanai – līdz 10 ha, virszemes topogrāfiskajai uzmērīšanai un plāna noformēšanai – līdz 0,5 ha, utt.). Visbeidzot, pašā noteikumu beigu daļā, kā zvaigznītes atšifrējums parādās informācija, ka „pakalpojuma cenā nav ietverti transporta izdevumi, ārējos normatīvajos aktos noteikto institūciju pakalpojumu nodrošināšana un izmaksas, PVN un punktu nostiprinājumu materiāli, ja tādi nepieciešami”. Līdz ar to, katrs pats var rēķināt, cik patiesībā galu galā samaksājamā cena var izaugt no piesolītajiem 9,90 Ls.

AirBaltic precedents

Reklāmas likuma 8. panta 2. punktā maldinoša reklāma ir definēta kā „reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam”. Par to, vai šīs Metrum reklāmas varētu tikt uzskatītas par maldinošām, ļauj spriest pavisam nesens precedents. Pēc būtības PVN neiekļaušana reklamētajā cenā ir līdzīgs gadījums tam, kas bijis novērojams aviokompāniju biļešu reklāmās, kur eksistē prakse reklamētajā cenā neiekļaut lidostu nodevas, nodokļus un transakcijas maksu, līdz ar to potenciālais pasažieris, rezervējot lēto biļeti atklāja pavisam citu patieso gala cenu. Konkrēti „AirBaltic” par šādu rīcību pagājušā gada nogalē saņēma sodu 6000 Ls apmērā no Patērētāju Tiesību aizsardzības centra

Metrum pozīcija

Metrum valdes loceklis, mērniecības nozares vadītājs Andis Strēlis uzskata, ka nekāds pārkāpums nav noticis un viņš uzticoties „cilvēku komandai, kas to vērtēja”, tāpēc visam vajagot būt kārtībā. Jautāts, vai 9,90 Ls cenas norādīšana reklāmā nav maldinoša, ja faktiski par šādu cenu patērētājs pakalpojumu nevar iegūt, Strēlis atbild, ka „mūsu pakalpojumu mēs piedāvājam par šādu cenu”, skaidrojot, ka PVN jau esot valsts klāt pielikta maksa, turklāt PVN Latvijā mēdzot bieži mainīties (tiesa, bet līdz 31. martam, līdz kuram norit akcija, valdība vairs nevar mainīt PVN likmi, pat ja to gribētu), tāpēc Metrum vienkārši esot nodalījuši sava pakalpojuma cenu atsevišķi no valsts nodokļiem (hmm, interesanti, kas notiktu, ja tā sāktu darīt arī visi lielveikali, piemēram, jūs ieraugāt plauktā maizi par 40 santīmiem, pēc tam pie kases jums pasaka, ka ar PVN maize patiesībā maksā 50 santīmus?). To, ka līdzīgs un reklamētājam negatīvs precedents jau bijis avionozarē, Strēlis nevēlējās komentēt. Vēl viens Metrum arguments ir, ka reklāmas sauklim klāt pievienotā zvaigznīte jau norādot, kur meklējami akcijas noteikumi, un skaidrs, ka „garos palagos” uz pašas reklāmas to visu nevarot uzdrukāt. Tomēr te atkal velkamas paralēles ar AirBaltic gadījumu, jo arī AirBaltic mājaslapā jau sākumā pie reklamētajām cenām bija norādījuši, ka biļetes galējo cenu varēs uzzināt rezervācijas nākamajos soļos, taču PTAC to neuzskatīja par attaisnojumu. Uz jautājumu, vai Metrum nebaida, ka kāds varētu vērsties ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā par maldinošu reklāmu, Strēlis atbildēja, ka pieļauj, ka to varētu darīt konkurenti, bet ne patērētāji, jo „cilvēki pie mums var saņemt izdevīgu piedāvājumu”.

PTAC: “PVN ir jābūt iekļautam cenā”

Patērētāju tiesību aizsardzības centra komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane informēja, ka reizēm PTAC veic arī pārbaudes pēc pašu iniciatīvas, tomēr daudz efektīvāks risinājums ir, ja tiek iesniegta sūdzība, uz kuras pamata veikt pārbaudi. Iespējamas negodīgas reklāmas gadījumā ar sūdzību centrā varot vērsties ne tikai patērētāji, bet arī konkurējošie uzņēmēji. Gertmane atzina, ka AirBaltic gadījums gan ir mazliet “cita opera”, jo avionozarē ir īpašas regulas, tomēr arī Metrum gadījumā varētu būt pamats vērsties ar sūdzību, jo esot likums, kas paredz, ka PVN ir jābūt iekļautam cenā.

Īstie” un „viltotie”?

Metrum televīzijas reklāmā iezīmējas vēl viens – ētiskais aspekts – tās attieksmē pret konkurentiem. Šīs reklāmas sauklis ir „Nāc pie īstajiem mērniekiem!”, kas vedina domāt, ka pārējie mērnieki Latvijā ir „neīsti”, „viltoti”. „Īstie” nes sevī vēl spēcīgāku sevi uz konkurentu rēķina izceļošu semantisko vēstījumu nekā „labākie”, jo „īstie” būtībā nozīmē – „vienīgie”. Taču reklāmistu vispārpieņemta ētikas prakse ir nelietot pat apzīmējumu „labākie”, vismaz ne bez maģiskā papildus vārdiņa „iespējams”, kā rīkojas, piemēram, Carlsberg. Līdz ar to Metrum TV reklāma, iespējams, neatbilst arī godīgas konkurences principiem.

Vērtējot kampaņu kopumā, šis, protams, ir agresīvs Metrum mārketinga solis ar mērķi krīzes laikā pievilināt teju vai visus iespējamos klientus. Acīmredzot uzņēmums cer uz ļoti lielu pasūtījumu piesaisti, tāpēc arī pasūtījumu izpildes termiņi noteikti tik gari. Taču šī kampaņa uzsit tādu kā “deja vu” jeb uzsildītas zupas sajūtu. Savulaik Metrum jau realizēja līdzīgu kampaņu “Mērām bez maksas”, kur pašu mērniecības pakalpojumu tiešām piedāvāja par velti, toties par dokumentu noformēšanu pasūtītājiem bija jāmaksā bargas summas. Vai līdzīga taktika “izies cauri” un nepaliks bez juridiskām sekām arī šoreiz, rādīs turpmākais.

Ikars Kubliņš,

Mernieks.lv

(raksts papildināts ar piekto rindkopu – PTAC komentāru).


Raksts publicēts

kategorijā

Autors:

Pēdējie komentāri

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *