Labs nāk ar gaidīšanu, silts ar sildīšanu
Veciits_meklesana
Aktuālais jautājums
 
Ievads nozarē
Terminu vārdnīca
Par portālu
Pasūtītājiem
 
Likumdošana
Mērniecībā
Zemes ierīcībā
Kartogrāfijā
Ģeodēzijā
Mērnieku saraksts
ADTI uzturētāji
Iepirkumi
Konkursi
Rezultāti
 
Jaunumi
Latvijā
Pasaulē
Augstskolās
Mērnieku biedrībā
LKĢA
Būvniecībā
Nekustamie īpašumi
Īsumā
Pētījumi
Vēsture
Tehnoloģijas
Izklaide
 
Pakalpojumi
Mērniecības instrumenti
Dati darbam
Pārrēķinu kalkulatori
Saites
Forums Galerija Blogi Sludinājumi

Apbrīnojams seno inženieru darbs tuneļa rakšanā 15.04.2008

Sviitra

 

Pirms 2500 gadiem grieķi uzbūvēja vairāk nekā 1000 metru garu tuneli, kurš nākamos 1200 gadus apgādāja ar ūdeni Samas salas galvaspilsētu. Pat mūsdienās speciālisti šo tuneli uzskata par iespaidīgu sasniegumu, jo inženierim bija izdevies veikt tik precīzus aprēķinus, ka divas strādnieku grupas, kas no pretējām pusēm raka tuneli, sastapās tieši pusceļā.
Inženieris Hērons no Aleksandrijas (1.gadsimts p.m.e.) izvirzījis šādu teoriju, kā senlaiku inženierim Eipalīnam izdevās tik precīzi aprēķināt tuneļa maršrutu.
Lai varētu noteikt punktus, kuros jāsāk rakšanas darbi un kādā virzienā jārok, Eipalīns droši vien izmantojiszināšanas par taisleņķa trīsstūri. Vispirms viņš no plānotās tuneļa ieejas kalna ziemeļu pusē ar taisniem leņķiem uzmērījis kalna rietumu daļu līdz plānotajai tuneļa izejai dienvidu pusē.
Kalna mērījumi, protams, bija jāveic vienādā augstumā, tāpēc vajadzēja izmantot nivelēšanas latas vai kādus citus līmeņošanas instrumentus. Pēc mērījumu pabeigšanas viņš kopējo attālumu, kādu bija nogājis uz rietumiem, atņēma no kopējā attāluma, kāds bija noiets austrumu virzienā. Tādā veidā viņš ieguva trijstūra īsākās katetes garumu.

Kopējais attālums, kādu viņš bija nogājis uz dienvidiem, veidoja otras trijstūra katetes garumu.Trijstūra hipotenūza atbilda tuneļa garumam. Lai noteiktu rakšanas virzienu, Eipalīns iedomātā trijsūra hipotenūzu pagarināja abos virzienos.Izmantojot šos pagarinājumus, viņš abos lielā trijsūra galos izveidoja mazākus taisleņķa trīstūrus. Tagad tuneļa būvētāji mazo trijsūru hipotenūzas varēja izmantot kā marķierus, kas precīzi norādīja virzienu, kādā viņiem jārok, lai abas grupas satiktos tieši kalna vidū.

Informācija no:
http://pr.caltech.edu/periodicals/EandS/articles/LXVII1/Apostol%20Feature%20(Samos).pdf

Latviski: Ilustrētā pasaules vēsture, 2008 (2), 36-39 lpp.

Komentāri:
 
Anonīms
11.04.2009
14:30
šis jau lasīts!
Varbūt kautkur ir info par tiltu, ko cēla pār vienu lielu upi, katra valsts no savas puses. Vienai bija Vidusjūras, otrai Baltijas jūru augstumi.
 
Eriks
20.09.2010
00:27
Ar kopasa palidzibu raka
Jauns komentārs:
Vārds: 
Mernieks.lv neatbild par portāla lasītāju ievietotiem komentāriem. Aicinām portāla lasītājus, rakstot komentārus un atsauksmes par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas. Aicinājuma neievērošanas gadījumā paturam tiesības dzēst neatbilstošus komentārus, kā arī liegt lietotājam turpmāku rakstu komentēšanas iespēju.
Jaunākais citās sadaļās
Sviitra
Mērnieku laika ziņas
Sviitra_b
Arrow_left 2019. gada novembris Arrow_right
P O T C P S S
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
Šodiena 2019. gada 21. novembris

Vārda diena:

Andis, Zeltīte
Jaunākie komentāri
Sviitra
© 2008 mernieks.lv, epasts: redakcija@mernieks.lv
Visa portālā ievietotā informācija un materiāli (tai skaitā raksti,attēli,video u.c.) pieder to autoriem. Pārpublicēšana bez saskaņošanas un atsauces stingri aizliegta. Visiem portālā ievietoajiem datiem ir tikai informatīvs raksturs, un tie izmantojami tikai izziņas, izglītības un informatīviem nolūkiem. Redakcija neuzņemas saistības par iespējamo informācijas neatbilstību patiesai situācijai. Redakcija neuzņemas atbildību par portāla lietotāju ievietoto informāciju. Ievietojot komentāru, tā autors atzīst, ka piekrīt komentēšanas noteikumiem, uzņemas atbildību par tās saturu, kā arī apņemas pret redakciju neizvirīt nekādas pretenzijas par komentāru satura rediģēšanu vai dzēšanu.